مرکز مشاوره ذهن برترین 
با ما در ارتباط باشید
mehdi.mellatkhah@gmail.com
شماره تماس فوری :

09033459598
09224995465

برترین مرکز مشاوره ازدواج مشهد

بهترین انتخاب همسر آینده از بین چند خواستگار ؟

داشتن چند خواستگار به طور همزمان، شاید در ابتدای امر ظاهرا جالب و هیجان انگیز به نظر برسد. اما درواقع چنین موقعیتی چالشی بزرگ برای یک دختر است. سختی این موقعیت در این است که او از میان چند گزینه ازدواج، باید یک فرد را برای ادامه رابطه و تشکیل زندگی مشترک انتخاب کند و تصمیم گیری و انتخاب در این شرایط می‌تواند آسان نباشد. درواقع روانشناسان حوزه ازدواج معتقدند، یکی از سخت‌ترین تصمیم‌ها، تصمیم برای انتخاب همسر از بین چند خواستگار خوب است. مقاله پیش رو به صورت خلاصه نکاتی را برای ارزیابی خواستگاران  و انتخاب همسر از بین آن‌ها ارائه می‌دهد.

 

نکاتی برای انتخاب همسر از بین چند خواستگارتان :

برای اینکه بتوانید تحقیقات خود را در مورد چندین گزینه به یک مورد محدود کنید، نکات تحصصی زیر را در ذهن داشته باشید

 

به رفتار آن‌ها با دیگران دقت کنید

مردها معمولا در مقابل شما متفاوت از دیگران عمل می‌کنند، مخصوصا اگر شما را دوست داشته باشند. در عوض دقت کنید که آن‌ها چگونه با پیشخدمت‌ها، والدین خود، دوستان خود و یا غریبه‌ها صحبت می‌کنند. اگر پسری با دیگران بی ادبانه رفتار می‌کند اما با شما مهربان است و فرد دیگری با همه با احترام رفتار می‌کند، پس مورد دوم انتخاب بهتری است.

 

فهرستی تهیه نمایید

حتی اگر در حال حاضر با چند خواستگار در یک زمان مواجه شده اید، احتمالا هدفی در ذهن دارید. این که آیا می‌خواهید یک قرار غیر رسمی داشته باشید، به صورت منحصر به فرد قرار ملاقات بگذارید، یا در مسیر ازدواج با یا بدون داشتن فرزند کار کنید، همگی به شما کمک می‌کنند تا بدانید چه می‌خواهید. هنگامی که این کار را انجام دادید، می‌توانید دریابید که کدام خواستگار با خواسته‌های شما متناسب است.

بنابراین قبل از شروع مقایسه افراد مختلف، یک کاغذ و قلم بردارید و همه چیزهایی را که دوست دارید در یک پسر وجود داشته باشد یادداشت کنید. شاید پسری را دوست داشته باشید که خوش سلیقه باشد و یا بتواند شما را بخنداند. ترجیحات شما هر چه باشد، همه آن‌ها را جمع آوری کنید، تا بتوانید خواستگارهای خود را طبق استانداردهایی که دارید، مقایسه کنید. همیشه مهم است که مواردی مانند ارتباط خوب، جذابیت، اعتماد و احترام را در لیست ایده آل‌های خود بگنجانید. به روابط دوستان دیگر خود نگاه کنید تا ببینید چه چیزی را در آن‌ها دوست دارید یا دوست ندارید. این کار به شما کمک می‌کند که چیزی را که فکر می‌کنید در یک رابطه مهم است و همچنین ویژگی‌های قابل تحسین و علائم هشدار دهنده مهم را مشخص نمایید.

سپس یک تکه کاغذ دیگر برای هر یک خواستگارانی که به آن‌ها علاقه دارید برداشته و یک طرف آن صفات مثبت آن‌ها و طرف دیگر نقاط منفی آنها را بنویسید. این کار کمک می‌کند تا ویژگی‌های خوب و بد یک فرد را بنویسید تا بتوانید به طور واضح و دقیق یک خواستگار را با دیگری مقایسه کنید.

میزان یکسان از ویژگی‌های خوب و بد را برای هر یک از خواستگاران بنویسید تا آن‌ها را به صورت نسبی مقایسه کنید.

در حالی که، اگر قادر به تهیه لیست‌های برابر نباشید، متوجه خواهید شد که شاید یک پسر ویژگی‌های مثبت بیشتری نسبت به ویژگی‌های منفی داشته باشد و تصمیم شما خیلی ساده‌تر می‌گردد. همه مردها نقایصی دارند. چیزی که مهم است این است که شما قادر به قبول نقصی از مردی باشید که انتخاب می‌کنید.

 

دقت کنید که در کنار هر یک از خواستگاران چه احساسی دارید

همنشینی با افراد مختلف، باعث می‌شود که بخش‌های مختلف شخصیتان را بروز دهید. این مسئله حتی زمانی که شما با دو فرد در یک زمان ملاقات می‌کنید، شدت می‌یابد. لازم است که متوجه تغییرات در خودتان در حین برخورد با دو خواستگار متفاوت باشید. “اولین نشانه این است که به تفاوت‌هایی که در چگونگی احساس نسبت به خودتان در برخورد با هر یک از این افراد دارید، توجه کنید، سؤالات زیر را از خود بپرسید: کدام یک باعث می‌شود که سر زنده‌تر باشم؟ کدام یک باعث می‌شود احساس راحتی بیشتری کنم؟ کدام یک باعث می‌شود که وقتی با هم هستیم احساس خود واقعی‌ام را داشته باشم؟ کدام یک باعث می‌شود من احساس شخصیتی را داشته باشم که اعتقاد دارم باید باشم؟ در نهایت شما فردی را می خواهید که قبل از قرار خواستگاری اصلی، نه تنها به شما این امکان را بدهد که خودتان باشید، بلکه وقتی که با یکدیگر هستید سبب بروز بهترین ویژگی‌های شما شود.

 

شناسایی کنید که سبک زندگی کدام خواستگار شباهت بیشتری به شما دارد

تفاوت‌ها ممکن است در ابتدا جذاب به نظر برسد، اما در طول زندگی، زوج‌هایی که شباهت‌های بیشتری دارند، کمتر با یکدیگر دعوا می‌کنند. دیدگاه‌های سازگار آن‌ها اختلاف نظرهای کمتری را ایجاد می‌کند. اگر به دراز مدت فکر می‌کنید، از خودتان بپرسید که آیا یکی از این خواستگاران از لحاظ شخصیت، ارزش‌ها و شیوه زندگی بیشتر شبیه به شما هست یا خیر.

 

نحوه ارتباطات خود را مقایسه کنید

لازم است که زن و شوهر به صورت واضح در مورد چیزهایی که باید انجام دهند صحبت کنند – و این امر سوال پرسیدن هر دوی شما در مورد آنچه که در رابطه نیاز دارید را می‌طلبد. “جرات مهارتی است که می‌تواند آموخته شود، اما فردی که در حال حاضر این مهارت را دارد یک مزیت بزرگ است. آیا این شخص از شما خواسته است که چیزی را در رفتار خود تغییر دهید؟ آیا این درخواست به گونه‌ای مطرح شده که ناراحت کننده نبوده است؟ “توانایی گوش دادن نیز به همان اندازه مهم است. هنگامی که به خواستگار خود نگاه می‌کنید، از خودتان بپرسید که آیا آن‌ها مکالمه را در ذهن خود ضبط می‌کنند و همه چیز را در مورد آن‌ها بررسی کنید. یا آیا در مورد شما می‌پرسند، بی ریا و صمیمی به آنچه که باید بگویید گوش می‌دهند و به صورت متفکرانه به آن پاسخ می‌دهند؟ فرد مناسب‌تر برای شما کسی خواهد بود که به طور واضح ارتباط برقرار می‌کند، به صورت فعالانه گوش می‌دهد و نیازهای شما را در طول گفتگو در ذهن خود حفظ می‌کند.

 

وضعیت اجتماعی احتمالی خود را به عنوان یک زوج ارزیابی کنید

اکثر ما در یک حباب زندگی نمی‌کنیم؛ به این معنا که در نهایت، شما دو نفر باید با هم به عنوان یک زن و شوهر در اجتماع وارد شوید. و هنگامی که در جامعه قرار می‌گیرید، احساسی که می‌کنید می‌تواند نشان دهنده شکل رابطه شما باشد. مطمئنا، می‌توان گفت که مسائل اجتماعی و آنچه که دیگران فکر می‌کنند، اهمیتی ندارد … اما اگر صادقانه بگوییم، مسئله بزرگی است!. برای ارزیابی اینکه چه شخصی ممکن است بهترین شریک عمومی شما در انجام جرم باشد، توصیه می‌کنیم موارد زیر را از خود بپرسید:

  • آیا موارد مشابهی داریم؟
  • آیا از این که این فرد را در هر کجا با خود همراه داشته باشم، احساس راحتی می‌کنم؟
  • آیا از معرفی نامزدم به دوستان و خانواده احساس راحتی می‌کنم [و آیا آن‌ها این شخص را دوست دارند]؟
  • آیا می‌توانم او را بر سر یک کار مرتبط با شغلم ببرم؟
  • آیا هنگام بیرون رفتن، از بودن در کنار این شخص احساس غرور می‌کنم؟
  • هنگامی که کنار هم هستیم، آیا به نظر مناسب می‌رسیم (به هم می‌اییم)

 

ویژگی‌هایی که هر یک از همسران بالقوه شما در خود دارند را سبک سنگین کنید

اغلب، حواسمان پرت ویژگی‌های بالقوه‌ای می‌شود که یک خواستگار در طول رابطه مطرح می‌کند. بنابراین، اگر هیچ یک از این ویژگی‌ها در مسیر شما وجود نداشته باشد، کدام خواستگار را انتخاب می‌‌کنید؟ به عنوان مثال: اگر خواستگار شماره یک اخیرا همسر خود را طلاق داده باشد و در حال حاضر دارای سه فرزند باشد، ممکن است خواستگار شماره 2 بسیار جذاب‌تر به نظر برسد. در حالی که، اگر عوامل خارجی بر تصمیم شما در انتخاب بین دو فرد مورد علاقه تاثیر می‌گذارد، سعی کنید تصور نمایید که اگر هر دوی آن‌ها بدون هیچ چیزی ظاهر شوند، چه کسی را ترجیح می‌دهید. زوج‌های وظیفه شناس و متعهد می‌توانند از پس هر چیزی برآیند، بنابراین اجازه ندهید چند عامل غیرمنتظره توانایی شما را برای درست دیدن فردی که در مقابل شماست، از بین ببرد. ابتدا مشخص کنید که کدام شخص را ترجیح می‌دهید – و سپس هر دوی شما می‌توانید بفهمید که در ادامه چه کارهایی باید انجام دهید.

 

آیا احساس می‌کنید در یکی از قرار ملاقات‌های خود خواستگار را فریب داده‌اید؟

در بعضی موارد، ممکن است متوجه شوید زمانی که با یک نفر بیرون می‌روید، احساس گناه می‌کنید، تقریبا مثل این که به خواستگار دیگر خیانت کرده‌اید. البته شما واقعا خطایی نکرده‌اید، زیرا هنوز هیچ تعهدی صورت نگرفته است. اما اگر چنین احساسی را دارید که به کسی وفادار نبوده‌اید، این امر دقیقا اطلاعات مهمی است که به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که کدام یک از موارد برای شما مناسب می‌باشد. به عبارت دیگر، وجدان شما ممکن است برای شما تصمیم گرفته باشد.

 

برای تصمیم گیری هم از منطق و هم از احساس استفاده کنید

مراقب باشید که برای تصمیم گیری فقط در مورد احساسات خود فکر نکنید زیرا احساسات شما همیشه تغییر می‌کنند. شما باید به صورت واقعی در مورد پیامدهای انتخاب یک فرد از بین افراد دیگر فکر کنید.لازم نیست در حین فکر کردن منطقی، بی احساس باشید. به یاد داشته باشید، شما می‌خواهید مردی را انتخاب کنید که در واقع می‌خواهید زمان و پول را صرف او نمایید.

در زمانی که فوق العاده شاد و یا بسیار غمگین هستید، تصمیمات بزرگ نگیرید. قبل از انجام هر کاری، اجازه دهید هر گونه احساسات شدید از بین برود تا عقل شما درست کار کند. اما در نهایت، عشق همچنان مسئله‌ای است که از قلب شما پیروی می‌کند. “این معیار جایی است که در آن لاستیک با جاده روبرو می‌شود و آن را” عامل عشق می‌نامند. وقتی سوالات زیر را از خودتان می‌پرسید، به چیزی که قلب‌تان به شما می‌گوید گوش دهید:

  • برای دیدن کدام یک نمی‌توانم صبر کنم؟
  • به فکر کردن در مورد کدام یک نمی‌توانم پایان بدهم؟
  • وقتی به کدام یک فکر می‌کنم لبخند می‌زنم؟
  • کدام یک باعث می‌شود که من به انجام کارهای کوچک برای خوشحال کردن او فکر کنم؟
  • ناراحت کردن کدام یک را نمی‌توانم تصور کنم؟

 

برای دریافت توصیه‌های لازم، با دوستان، خانواده و مشاور صحبت کنید

نظرات افراد دیگری که به آن‌ها اعتماد دارید، می‌تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند. کسب بینش درست از دیگران به این دلیل مفید است که شما روی تصمیم خود متعصب می‌شوید زیرا احساسات شما می‌تواند مشاهده نقاط ضعف فرد را دشوار کند.

 

به یاد داشته باشید که هیچ تصمیم درست یا غلطی وجود ندارد

اجازه ندهید فشار تصمیم گیری بر شما تاثیر بگذارد. شما نمی‌توانید خواستگار “درست” یا “غلط” را انتخاب کنید، زیرا همه آن‌ها دارای صفات مثبت و منفی هستند. شما می‌توانید از وضعیت یا رابطه‌ای که مناسب به نظر نمی رسد دور شوید. خود را برای اینکه تصمیم بدی گرفته‌اید سرزنش نکنید، به سادگی از آن درس بگیرید و چیزی که آموختید را در تصمیم بعدی خود اعمال کنید.

 

در یک کلام...
برای تصمیم گیری در انتخاب همسر بین چند خواستگار ، باید به نحوه رفتار خواستگارتان با خودتان و با دیگران توجه کنید. تهیه لیستی از معیارها و همچنین از نقاط مثبت و منفی خواستگاران و مقایسه آن‌ها با یکدیگر می‌تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند. وقتی در مسیر شناخت افراد قدم بر می‌دارید، به احساسی که از آن‌ها هنگام همراهی دریافت می‌کنید و به سبک زندگی و ارتباطی آن‌ها توجه داشته باشید. پتانسیل‌های بالقوه آن‌ها برای تشکیل زندگی مشترک در نظر بگیرید. سعی کنید عجله نکنید و احساس و منطقتان به صورت همزمان در تصمیم گیری دخیل کنید. حتما از افراد دلسوز و آگاه در تصمیم گیری راهنمایی بگیرید...

 

 

( خواننده گرامی تمامی موارد گفته شده در این مقاله و سایر مقالات بصورت نسبی میباشد و ممکن است در بعضی موارد فرض خلاف آن صادق باشد ، مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه روانشناسی یا روانپزشکی تخصصی تلقی نمیشوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور جهت تشخیص و درمان دانست ) .

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش