مرکز مشاوره ذهن برترین 
با ما در ارتباط باشید
mehdi.mellatkhah@gmail.com
شماره تماس فوری :

09033459598
09224995465

برترین مرکز مشاوره ازدواج مشهد

باید و نباید های دوران نامزدی چیست ؟

دوران نامزدی یکی از بهترین زمانها برای کسب مهارت های دو نفره و شناخت زوجین از یکدیگره ، برخی به غلط میپندارند دوران نامزدی صرفا برای تفریح و خوش گذرانی است اما باید بدانید این دوران شناخت و آماده شدن زوجین جهت زندگی مشترک و کسب توانایی حل مشکلات بصورت دو نفره و حل تعارض های آینده در این زمینه . در این مقاله ما در 2 بخش به مصائب دوران نامزدی پرداختیم ...

 

- مقدمه :

دوران نامزدی دوره‌ای است که طرفین پیش از ازدواج در یک ارتباط گسترده و البته معمولا عاطفی با هم قرار می‌گیرند، سعی در شناخت یکدیگر می‌کنند، ارتباط خود را با هم گسترش می‌دهند و با آشنایان و اطرافیان هم ارتباط برقرار می‌کنند. طبیعتا یک دوره نامزدی واقعی باید قبل از ازدواج به شکل رسمی و شرعی باشد تا طرفین فرصتی برای آشنایی با هم داشته باشند. در این دوران ازدواج قطعی نشده یعنی تصمیم طرفین در مورد هم با مقداری شک همراه است، فلسفه وجود دوران نامزدی همین آشنایی و مطمئن شدن در مورد انتخاب میباشد.

 

اما آن چیزی که در کشور ما مرسوم است، نامزدی به فاصله عقد تا ازدواج گفته می‌شود. یعنی ازدواج قطعیت پیدا کرده است و صرفا زن و شوهر به خانه خود نرفته‌اند ولی شرعا و قانونا همسر همدیگر محسوب می‌شوند.
 

اشتباهات دوران آشنایی

اگر قصد آشنایی با همسر احتمالی آینده خود را دارید، توصیه روانشناسان این است که مدتی در حدود 6 ماه تا یک سال قبل از ازدواج با یکدیگر رفت و آمد کنترل شده توسط والدین داشته باشید  و اصطلاحا نامزد یکدیگر باشید. نامزد بودن به معنای کاندید احتمالی بودن با رعایت کامل موازین شرعی میباشد. در واقع قبل از عقد دائم و رسمی حتما یک دوره آشنایی را به اسم نامزدی طی کنید و نامزدی و آشنایی خود را موکول به بعد از عقد نکنید. برخی افراد مدت زمان نامزدی شان را بسیار طولانی می‌کنند و یا فکر می‌کنند هر چقدر بیشتر برای آن وقت بگذارند، بهتر است. در صورتی که چنین نیست. دوران نامزدی بیش از حد طولانی فرسایشی می‌شود و می‌تواند آسیب زا شود.

 

برخی فکر می‌کنند چون دوران نامزدی دوره شناخت است پس باید دائما فرد مقابل خود را بیازمایند. چنین کاری بیشتر از اینکه باعث استحکام رابطه بشود، بی اعتمادی ایجاد می‌کند و به جای مستحکم کردن رابطه آن را ضعیف می‌کند. در یک دوره 6 ماه تا یک ساله، اگر روابط گسترده باشند، به قدر کافی بحران پیش خواهد آمد که به شما و نامزدتان کمک کند همدیگر را بشناسید.
 

چگونه بهترین دوران نامزدی را بسازیم؟

بهترین اتفاق در دوره نامزدی شناخت همدیگر می‌باشد. شما از نامزدی تا عقد فرصت‌های زیادی برای شناخت همسر آینده خود دارید. شناخت از طریق ارتباط مداوم به وجود می‌آید. این دوران، دوران پرهیجانی برای طرفین است و احساسات آتشین و عاشقانه در اوج خود قرار دارد. در چنین حالتی شناخت ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد ولی اگر صادقانه با هم برخورد کنید، میزان موفقیت بیشتر خواهد بود.

 

1. ارتباط گسترده و همه جانبه

مهم این است که ارتباط در این دوران فراگیر و همه جانبه باشد تا طرفین بتوانند همدیگر را در موقعیت‌های مختلف دیده و محک بزنند. در چنین حالتی احتمال پشیمانی بعد از عقد به کمترین حد خود می‌رسد.

 

2. ارزیابی نکات مثبت و منفی

در یک دوران نامزدی موفق، افراد می‌توانند به یک تصویر کلی از همدیگر دست پیدا کرده و علاوه بر نکات مثبت، نکات منفی همدیگر را هم پیدا کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند برای هم مناسب هستند یا خیر؟ در واقع شما باید تصویر واقع بینانه‌ای از خود و خواسته‌هایتان داشته باشید و بتوانید فرد مقابل را با معیار‌های خود بسنجید و نهایتا تصمیم بگیرید که می‌توانید ادامه دهید یا خیر؟ بهتر است فکر تغییر دادن فرد مقابل را از سر خود بیرون کنید.

 

3. شکل دهی رابطه به گونه‌ای منطقی

خشت اول رابطه زناشویی شما با همسرتان در دوران نامزدی گذاشته می‌شود، بنابراین اگر آن را کج بگذارید، تا ثریا دیوار کج خواهد رفت و صاف کردن آن کار دشواری خواهد بود. پس رابطه‌تان را به گونه‌ای منطقی شکل دهید که فکر می‌کنید تا آخر عمر بتوانید از آن لذت ببرید. بسیاری افراد قبل ازدواج متوجه عدم تفاهمات و مغایرت‌های موجود نمی‌شوند و به این طریق با مشکلات بسیاری در زندگی مشترک مواجه می‌شوند. مشاوره پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا نسبت به یکدیگر شناخت کافی پیدا کنند و با دید بازتری وارد زندگی مشترک شوند.
 

نکات مهم برای زوجین در دوره‌ی نامزدی

برخی از مسائل هستند که برای یک ازدواج مخرب‌اند. این موارد را در نامزدتان بررسی کنید و اگر به آن‌ها برخوردید، در مورد رابطه و ادامه آن تجدید نظر کنید. تمامی موارد ذکر شده برای رابطه شما تهدیدآمیز هستند. سعی کنید مطمئن شوید هیچ یک از این‌ها در نامزد شما وجود ندارد :

  • نامزدتان هیچ دوست صمیمی ای ندارد.
  • نامزدتان اعتیاد‌های رفتاری دارد.
  • مبتلا به اختلالات روانی شدید و اختلال شخصیت می‌باشد و حاضر به درمان نیست.
  • او به خاطر شما از یک رابطه بیرون آمده است.
  • شما را تهدید به خودکشی می‌کند.
  • پنهان کاری می‌کند و مسائل خیلی بزرگی را پنهان کرده که با فراموشکاری عادی توجیه نمی‌شود.
  • در دوران نامزدی کنترل‌گر و دستور دهنده است.
  • به شما شک و سوء ظن دارد.
  • برایتان جذابیت زناشویی ندارد.
     

هشدارها را در دوره‌ی نامزدی جدی بگیرید!

گاها علاقه‌ای که بین افراد وجود دارد مانع از آن می‌شود تا عیب‌های طرف مقابل خود را ببینند و در بسیاری موارد با امید تغییر او بعد از ازدواج همواره چشم خود را به روی مشکلات رفتاری نامزد خود می‌بندند. توجه داشته‌باشید مشکلاتی که در دوران نامزدی بروز پیدا می‌کنند هشداری برای چالش‌های بزرگتر در زندگی مشترک هستند.

مثلا فردی که به اختلال شخصیت ضد اجتماعی مبتلاست فریبندگی بالایی دارد ؛ ممکن است سریعا شیفته‌ی رفتار و ظاهر جذاب و اعتماد به نفس او شوید. اما چنین شخصیتی همانطور که از اسمش پیداست دست به کارهایی برخلاف قوانین جامعه می‌زند و اغلب وارد چند رابطه عاطفی همزمان می‌شود. نکته این جاست که چنین افرادی به صورت ماهرانه‌ای دروغ‌گو و پنهان کار هستند بنابراین هشدارها را در دوران نامزدی جدی بگیرید (برای مطالعه بیشتر به مقاله اختلالات شخصیت و ازدواج مراجعه کنید)

 

A) بخش اول : رعایت خط قرمزهای دوران نامزدی ؟

 

1- زن و شوهر نشوید ؟!

دوره نامزدی به دوره ای اطلاق می شود که دختر و پسر پس از آشنایی اولیه و انتخاب اولیه برای ازدواج با ورود به خانواده های یکدیگر و گسترده تر کردن دامنه ارتباطشان، بار دیگر از خود می پرسند که آیا فرد مناسبی را برای ساختن یک زندگی مشترک انتخاب کرده اند یا خیر. پس هم شما و هم خانواده تان فراموش نکنید که دوره نامزدی برای شناخت بیشتر یا تجدید نظر در تصمیم گیری است و بنابر این هیچ تصمیمی صد در صد و تمام شده نیست. در این ماه ها، خود را در ذهنتان زن و شوهر نبینید و نه با رفت و آمد خیلی کم؛ توان شناخت را از خود دریغ کنید و نه با بیش از حد در کنار یکدیگر بودن وابستگی بی حد و مرزی را ایجاد کنید که تجدید نظر در تصمیم را برایتان سخت کند. به عبارت دیگر، هم به حیطه شخصی و خلوت یکدیگر احترام بگذارید و هم در کنار یکدیگر بودن را در کنار خانواده ها را تجربه کنید.

 

2- حد و مرز تماس فیزیکی را نگه دارید

تماس جسمی در دوره نامزدی، خط قرمزی است که حتی اگر به سنت ها اعتقاد نداشته باشید، بهتر است آن را به رسمت بشناسید.نامزدی، دوره ایست که هر دو طرف برای بررسی و شناخت بیشتر طرف مقابل و خانواده او کنار یکدیگر قرار می گیرند. در دوره نامزدی قرار است متوجه شوید که آیا تصمیم اولیه و انتخابتان می تواند شما را به آینده ای آرام هدایت کند یا اینکه باید راه را عوض کنید و به گزینه دیگری برای ازدواج فکر کنید. یادتان باشد در دوره نامزدی همیشه این احتمال وجود دارد که شما یا نامزدتان بعد از شناخت بیشتر به این نتیجه برسید که برای هم مناسب نیستید، پس دوره نامزدی را به عنوان یک ارتباط همیشگی تلقی نکنید و همه چیز را تمام شده ندانید.

 

3- خودتان را پنهان نکنید

روزهای نامزدی، بهترین فرصت شما برای شناختن خانواده همسر آینده و محیطی است که قرار است به آن وارد شوید. هر کدام از ما در خانواده هایمان شکل گرفتیم و بنای شخصیتمان هم تحت تاثیر والدین و محیط شکل گرفته و به همین دلیل پیشنهاد می شود 50 درصد برای شناخت طرف مقابل و 50 درصد برای شناخت خانواده او وقت بگذارید. برای شروع بهتر است در جمع آنها حضور پیدا کنید، پس اگر به مهمانی های خانوادگی دعوت شدید، حتما در آن جمع شرکت کنید. اما این سکه، روی دیگری هم دارد و کم نیستند نامزدهایی که به بهانه به دست آوردن این شناخت، فاصله ها را از میان می برند و این دوره را از چالش و بحث پر می کنند. درست است که هفته ای 2 تا 3 نوبت حضور در کنار خانواده ها می تواند زمینه شناخت مناسبی را فراهم کند اما از یاد نبرید که حضور بی حد و مرز شما در خانه و در روابط خانواده همسرتان، می تواند شان و جایگاه شما را به خطر بیندازید. یادتان نرود که هنوز هیچ چیز قطعی نشده و شما بیشتر از آنچه عضوی از خانواده آنها باشید، به یک مهمان یا یک دوست نزدیک شباهت دارید.

در دوره نامزدی قرار است متوجه شوید که آیا تصمیم اولیه و انتخابتان می تواند شما را به آینده ای آرام هدایت کند یا اینکه باید راه را عوض کنید و به گزینه دیگری برای ازدواج فکر کنید

 

4- جیبتان را یکی نکنید

در این دوره می توانید در مورد درآمد یا دیگر مسایل مالی از نامزدتان سوال کنید و به آن وارد شوید. همانطور که گفتیم نامزدی بهترین زمان برای شناخت او و سبک زندگی اش است پس در این دوره همه چیز را شفاف به هم بگویید. اما بیش از حد در این توصیه غرق نشوید! به یاد داشته باشید که دلیلی ندارد دختر یا خانواده او انتظار داشته باشند پسر هزینه های نامزدش را متقبل شود( این موضوع برای دوره بعد از عقد مصداق دارد) و در عین حال اجازه ندارید به او بگویید چگونه پولش را هزینه کند، مگر این که به صورت پیشنهاد باشد.

 

5- با دوستانش صمیمی تر از او نشوید

یکی دیگر از راه‌های شناخت عمیق و آگاهانه، بررسی و شناخت نسبی دوستان نزدیک طرف مقابل است. یک مثل قدیمی می گوید آدم‌ها را می توان از روی دوستان صمیمی‌شان شناخت. در واقع دیدن رفتارها شنیدن عقاید و سلایق در این جمع ها به شناخت بیشتر شما کمک می کند اما در این مورد هم لزومی به نزدیک شدن زیاد و بیش از حد صمیمی شدن وجود ندارد . به یاد داشته باشید که آنها تنها دوستان نامزد شما هستند و شما تنها نامزد دوستشان. پس در جمع و روابط آنها حل نشوید چراکه در بسیاری از موارد، چنین نزدیک شدن هایی می تواند حساسیت زا و مشکل ساز شود.

 

6- به جایش تصمیم نگیرید

باز هم باید تکرار کنیم. شما نامزد او هستید نه همسرش! به عبارت دیگر، شما تنها مشاهده کننده زندگی او هستید نه برنامه ریز زندگی او. در این ماه ها خواهید فهمید که او چگونه می اندیشد چگونه مسایل را نگاه و حل می کند چقدر تحت تاثیر خانواده و دیگران است. از طرف دیگر، با کمی حساسیت پی خواهید برد که چقدر استقلال دارد یا در مسائل مسئله مدار یا هیجان مدار است. اما از یاد نبرید شما نباید خط مشی برای او ایجاد کنید، بلکه بهتر است بیننده ای تیزبین باشید تا شناختتان کاملتر شود و در پایان آنچه دیده اید را جمع بندی کنید و تصمیم بگیرید.

 

7- او را تغییر ندهید

قرار نیست شما او را تغییردهید و این تلاش برای تغییر دادن از اشتباهات بزرگ قبل از ازدواج محسوب می شود . قطعا ظاهر او باید برای شما قابل قبول بوده باشد که با او وارد دوره نامزدی شده اید. در این مورد هم می توانید گاهی پیشنهادی داشته باشید اما نمی توانید به دنبال تغییرات بنیادی در نامزدتان باشید. پس آنچه را که وجود دارد ببینید و از خود بپرسید که بدون به وجود آمدن تغییر بنیادی در ظاهر و شخصیتش، آیا باز هم برای شما قابل پذیرش است یا نه. فراموش نکنید که حتی اگر نامزدتان در این دوره بخاطر شما تغییراتی را در رفتار و ظاهرش ایجاد کند، این تغییرات پایدار نخواهد بود.

 

B) بخش دوم : اختلافات دوران نامزدی را چگونه مدیریت کنیم؟ 

 در این بخش از دانستی های مهم دوران نامزدی اساسی ترین روش های مقابله با این کشمکش ها و مشکلات را ارائه میدهیم،پس با ما همراه باشید چراکه اختلاف نظر و جر و بحث در هر دوره ای از زندگی ممکن است برای زوج ها به وجود بیاید اما بهتر است از همان دوران نامزدی مهارت های لازم برای حل اختلافات را یاد بگیریم.

اختلافات دوران نامزدی را در چند مرحله حل کنید

دوره نامزدی زمان مناسبی است که زوجین مشکلات و اختلاف نظر هایشان را باهم به اشتراک بگذارند و باهم برای حل این مشکلات بکوشند و راه حل هایی را ارائه کنند تا به دوام رابطه بی انجامد.

برخی افراد تصور میکنند که این تعارض ها و مشکلات بوجود آمده فقط در رابطه آنها وجود دارد در حالی که این طور نیست و باید بدانیم که انسانها هر یک ویژگی ها و خصوصیاتی دارند که منحصر به خودشان است و این تفاوت ها بین زن و مرد گاهی باعث بروز مشکلاتی در رابطه میشود که این مشکلات با تدبیر و مدیریت قابل حل است. اگر این مشکلات را جدی نگیریم و بدنبال راه حل نباشیم به آنها میدان میدهیم تا کم کم رابطه را سست کنند.

یکی از اشتباهات متداول بین زوجین این است که به جای اینکه با هم اندیشی و بررسی مشکل به دنبال راهی برای حل آن باشند یکدیگر را مقصر میکنند طوری که در نهایت یکی بازنده میشود و دیگری برنده و از این روش برای حل مشکلات بعدی نیز استفاده میکنند تا کم کم عشق و احساس بین خود را میکشند.

گروهی دیگر افرادی هستند که مهارت زیادی در حل مشکلات و تعارض های بوجود امده دارند.آنها میدانند که این مشکلات در هر رابطه ای وجود دارد و با هم فکری هم به سوی غلبه بر مشکلات میروند.در رابطه آنها بازنده و برنده ای وجود ندارد و هردو برنده هستند.این دسته از افراد همواره احساسات خوب و مثبت را با هم به اشتراک میگذارند. در این رابطه ها هر دو طرف مسئولیت اشتباهات خود را برعهده میگیرند در نتیجه در اینگونه روابط صمیمیت و عشق و اعتماد پرورش پیدا میکند.

 

چند گام ساده برای افزایش اعتماد و صمیمیت در رابطه :

مراقب کلامتان باشید

گاهی افراد برای بیان نیاز ها و احساسات خود به طرف مقابل از پیام هایی استفاده میکنند که شخص مقابل را مورد توهین و تحقیر قرار میدهند. اینگونه پیام ها "پیامهای تو...." نامیده میشود .

افراد در اینگونه پیامها احساسات منفی خود را به طرف مقابل القا میکنند آنها عصبانیت و خشم و دلخوری خود را با سرزنش و تحقیر فرد مقابل بیان میکنند. یکی از عوامل مهمی که در اینگونه پیام ها مورد تعارض قرار میگیرد "عزت نفس"است . عزت نفس یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی هر انسانی است که هر فردی تلاش میکند با راهکار های مختلف عزت نفس خود را بالا ببرد.

پیام هایی مثل: تو اشتباه کردی،تو همه چیز را به هم زدی،تو بودی که.... تاثیرات مخربی را بر فرد مقابل به جا میگذارد که میتواند به معنی توهین و متهم کردن طرف مقابل باشد.

اینگونه پیامها باعث سستی رابطه و کم شدن احساسات و علایق در رابطه زوجین میشود. تاثیراتی که این پیامها به جا میگذارند میتواند منجر به شروع بگو مگو های طاقت فرسا و فحاشی بین زوجین شود. در این شرایط فردی که مورد توهین قرار گرفته نیز میخواهد رفتار های شما را تلافی کند . اگر شما آگاهی کافی در مورد رفتار هایی که تعارض های بین شما و نامزدتان را فعال میسازد داشته باشید میتوانید از بسیاری از این برخورد ها جلوگیری کنید.

 

راهکارهای پیشگیری از اختلافات دوران نامزدی

بالا بردن آستانه تحمل

شما میتوانید با بالا بردن آستانه تحمل و صبر خود تا حدود زیادی از بسیاری از مشکلات و تعارض هایی که بین شما و نامزدتان پیش می آید جلوگیری کنید.سطح تحمل ما بواسطه تربیت و شاید عوامل ژنتیکی تعیین میشود .هریک از ما میتوانیم همواره صبور تر از آنچه در حال حاضر هستیم باشیم.

 

پذیرش سهم خود از مشکل

گاهی در روابط مشکلاتی بوجود می آید که هر دو طرف حاضر نیستند اشتباه خود را در ایجاد این مشکل بر عهده بگیرند. این شرایط باعث بدتر شدن مشکل و ضعف رابطه میشود.

چنانچه در اینبخش از نمناک گفته ایم اگر دو طرف در رابطه مسئولیت اشتباه خود را بر عهده بگیرند اشتیاق برای همکاری بیشتر میشود و مشکل ایجاد شده با سهولت بیشتری حل میشود در این مرحله سعی کنید با احترام با یکدیگر صحبت کنید و هرگز طرف مقابل را مقصر خطاب نکنید و از جملاتی استفاده کنید که با "من"شروع میشوند.

 

جزئیات را مشخص کنید

یکی از راه حل های موثر در حل مشکلات بین زوجین این است که جزئیات مسئله را در نظر بگیرید و به کمک آن مشکل بوجود آمده را حل کنید.شما سنگ بزرگی را در نظر بگیرید که بر سر راه شما قرار گرفته است اگر آن را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید راحت تر میتوانید آن را از سر راهتان بر دارید .این مثال درست مثل مشکل و مسئله ای است که برای زوجین بوجود می آید اگر آن را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید و جزئیات آن را در نظر بگیرید راحتتر میتوانید به حل آن بپردازید.

 

چه کنیم در دوران نامزدی دچار اختلافات زیادی نشویم؟

راه حل پیشنهاد کنید

گزینه های مختلفی برای حل مشکلات وجود دارد .شما میتوانید با ارائه تمام راه حل هایی که به ذهنتان خطور میکند سهم بزرگی در حل مشکلات داشته باشید. این را به یاد داشته باشید که حتی راه حل های کوچک و به نظر شما بی اهمیت هم میتوانند نقش مهمی در حل تعارض های بوجود آمده داشته باشند .

 

ارزیابی و توافق

راه حل هایی که ارائه میدهید را روی کاغذ یادداشت کنید ، و در مورد هریک با یکدیگر گفت و گو کنید و آنچه را که نمیپسندید را با ارائه دلیل با نامزدتان به اشتراک بگذارید.راه حل های مورد توافقتان را اولویت بندی کنید و به آنها رتبه دهید و طبق رتبه هایی که به آنها میدهید آنها را اجرا کنید.

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش